Monday 17 October 2011

pArt 7 : Buat ke 5 kali sudah..

                                      nama pun ke 5 takkan den nak letak no9 kan heheh


bUat kali ke 5 pengalaman aku bekerja yang aku ingin kongsikan bersama korang-korang semua... macam la ada orang nak baca entry kau cik irah oiiii...ada aku kisah..(tapi kalau ada yang sudi membaca ribuan terima kasih aku ucapkan )janji lepas gian aku untuk membuat senaman tangan heheh...

  Kan semasa part 5 aku sudah memberitahu yang tempoh aku menggantikan kak pin sudah tamat..tapi siapa sangka cempedak jadi nangka apabila adik mr tan offer aku berkerja dengan nya..adik mr tan aku panggil mr y.Company dalam itu juga cuma nama company je lain hehehe..Alangkah seronoknya aku apa lagi senyum sampai ke telinga la aku dibuatnya.Ini gara-gara mr tan dan kak pin yang merekeman aku..diorang sayang aku niee hahahah perasan sudah...

                                             senyum gini gaya la aku..comel tak..comel tak :)      


Apa lagi aku ni kan jenis excited terlebih terus la telefon mak dan abah aku tanya macam mana..biasa la aku ini tak pandai membuat keputusan apa pun mesti aku nak tanya emak dan abah aku dulu....Macam biasa mak dan abah aku apa pun keputusan aku pun diorang tidak kisah,tetapi diorang cakap sementara aku tidak dapat kerja mana-mana lagi baik kerja dan ambil pengalaman itu,Jadi aku pun menerima la tawaran sebagai assistant account  walaupun hakikat sebenarnya hati aku gelisah resah kerana mampukah aku kerja bahagian ini sedangkan aku sangat lemah dalam kira-kira..Yela aku belajar hanya setakat STPM dan tiada langsung pengalaman dalam hal ini belajar akaun pun masa tingkatan 5 je..

                                                                ini menjadi kawan karib ku       

Dengan mr y bermacam-macam aku pelajari berkenaan bahagian akaun dari bawah aku mempelajari semuanya.First mr y mengajar aku tentang account list bagi sesuatu perkara iaitu mengenal akaun kod.Kerana di sini la bermula nya aku mempelajari sistem UBS


                                                    nie lah pertama kali aku mengunakannya

korang bayangkan dengan pelajaran aku yang sampai STPM je dan hanya pernah belajar akaun semasa tingkatan 4 & 5 sahaja,apa la sngat ilmu yang aku ada,Sehinggakan saat ini aku pernah menitiskan air mata kerana masih kurangnya ilmu ku di dada dan jauh ketinggalan...Dalam tempoh 3 bulan sebelum aku di sahkan tetap jadi aku perlu gunakan sebaik mungkin.Jadi dalam tempoh ini jugak aku selalu kena marah sebab lambat pickup al maklum la aku kan lembab sikit...huhu..korang bayangkan aku pernah dilemparkan dengan kata-kata i bagi budak darjah satu pun tahu buat..ohh sunnguh sedih menikam kalbu sehingga begitu pandangan nya,sehingga kan aku sudah lemah tetapi tidak lama aku bangun dari tidur ku..
                                                   
                                                        dengan 1 azam dan 1 tekad


aku pun cakap pada diri aku sendiri tiada orang lain mampu mengubah masa depan aku melainkan aku berani berdepan dengan masa depan ku akan datang,jadi kepada sesiapa sahaja pernah mengalami situasi seperti aku jangan lah sesekali putus asa dan lemah semangat,kerana kita sahaja yang mampu mengubah masa depan kita...walau apa pun dugaan yang datang mengadu la kita kepada Nya..sesungguhnya Dia maha mendengar..

Aku tidak putus asa tetap terus dan terus belajar meningkatkan lagi mutu kerja aku,sehingga apa pun kegusaran aku,akan aku tanya..bab pepatah malu bertanya sesat jalan..bukan itu sahaja bagi membuatkan aku lebih faham aku juga sanggup membuka semula buku teks perakaunan semasa tingkatan 4 dari adik aku bagi memaham kan beberapa perkara..

                                          jemari ku jugak rancak mencari maklumat di internet...


alhamdullilallah aku dapat juga harungi nya dengan baik dan aku disahkan jawatan sebelum mengcukupi 3 bulan tempoh sebenar heheh (kira aku kerja baik la kan kan..) hahahha. Walaupun kadang-kadang bos aku tu marah aku tapi bos aku ini jugak baik sebenarnya macam mr tan jugak tapi bukan pasal duit la sebab dia kedekut sikit heheh,tapi yang baiknya bos aku ini tidak kisah pun aku pakai jeans ke apa janji aku pergi kerja ..huwaa memang aku suka weyyyy...selain itu aku kan duduk dekat rumah abg aku al maklum la dekat rumah abg aku hanya ada teksi dan bas rapid sahaja jadi untuk menjimatkan aku naik la bas kan,tahu-tahu la kalau naik bas ini memang dugaan kadang-kadang awal dan kadang-kadang lambat jadi apabila lambat maka lambat la aku sampai ke ofice,..bos aku yang baik hati ini faham mesej je beritahu dah ok...takda nak bising-bising..apa pun mr y banyak memberi ilmu kepada aku berkaitan akaun..

Disebabkan satu office dengan company mr tan,maka kerja-kerja bahagian secretary juga kadang-kadang aku buat apabila kak pin keluar berjumpa customer,walaupun tolong tidak seberapa mr tan yang baik hati tetap memberikan wang kepada aku..


                                                            melompaat gembira la aku..
                                                      
Yela bila aku ada tolong sikit buat kerja mr tan akan hulurkan rm50 atau rm100 kepada aku,katanya ini ambil duit belanja awak tolong saya..huwaaa memang aku senyum lebar la kan...macam biasa la aku malu-malu,takpa la mr tan saya  tolong sikit je,dan macam biasa bos aku itu akan letak kan duit atas meja aku heheheh.....

bekerja disini juga sebenarnya ada berkaitan dengan duit..jadi apabila melibatkan duit aku teramat la takut,sebab apa ia adalah satu tanggungjawab yang sangat berat untuk di pikul..Korang bayangkan kak pin selalu keluar pergi ssm atau jumpa client,mr tan juga jarang ada dalam office,mr y juga selalu keluar apabila buat audit dekat luar,makanya tinggal la aku keseorangan di dalam office macam office sendiri hahahha....dan apabila tetiba custmer datang hendak membuat pembayaran ketar la lutut aku tahu-tahu la orang luar negara ini akan bayar cash jarang menggunakan cheque...huhh cobaan..terima kasih ya allah kerana engkau tetap kan hati ku supaya pegang tanggungjawab berkenaan dengan baik..insyallah apa pun perkara bila kita ingat bahawa apa pun perkara sesungguhnya Allah itu maha melihat...semoga kita semua terplihara daripada melakukan perkara2 tidak sepatutnya..

 Di sini juga aku di ajar macam mana hendak membuat ea form,epf&socso..dapat la lagi ilmu aku sedikit sebanyak berkenaan hal ini..jikalau ada sesiapa yang kurang faham seperti mana yang aku  pernah buat sebelum-sebelum ini boleh la bertanya insyallah jikalau ada yang aku tahu akan aku kongsikan sedikit ilmu aku ini yang tidak seberapa dengan semua,mungkin dapat membantu dan dalam masa yang sama dapat meingatkan aku kembali dengan apa yang aku pernah lakukan....


Genap sudah 1 tahun lebih aku bekerja di sini dan aku mengambil keputusan untuk beralih arah disebabkan mr y tidak mahu menaikkan gaji aku,yela berapa sngat gaji aku,memandangkan company kecil jadi mr y tidak dapat menaikkan gaji aku banyak cuma RM50 sahaja yang dia naikkan..alangkah sedihnya aku..Bos kak pin mr tan tidak berkira dan banyak la kak pin mendapat kenaikan,kata kak pin takpa la adik nanti akan pujuk mr y supaya naikkan lebih sikit,aku ini tidak suka meminta-minta apa yang orang bagi aku bersyukur.Tapi kata kak pin tidak boleh macam tu aku kena bersuara jugak disebabkan kerja banyak lagipun banyak jugak income masuk takkan la mr y tidak boleh naikkan sebab aku sorang sahaja..Pujukan kak pin tidak membuahkan hasil kak pin tetap mahu membantu aku dengan menceritakn kepada mr tan.
tetapi apakah daya mr y tetap dengan keputusannya.lantas mr tan mengambil keputusan memberi allowance bulanan kepada aku RM200 setiap bulan untuk memastikan aku tetap bekerja disitu..tapi masa mr tan membuat keputusan itu aku sudah mendapat kerja lain..itu pun kak pin membantu katanya syarikat kawan dia hendak memakai orang...Menurut kak pin syarikat itu besar dan mungkin banyak pengalaman yang boleh aku dapat disana,tetapi katanya dia taknak aku pergi sana sebab dia sudah anggap aku seperti adiknya,tetapi dia juga tidak halang kalau itu untuk kebaikan aku....

                                 sedih...apa yang perlu aku lakukan(apakah keputusan aku nantikan)


bersambung...,,

2 comments :

  1. heheh..memang baik akk...lau ada dpat pyment dari cstmer mesti dia akan bg kat irah & kak pin..kalau tak dia akn belanja ge mana2 restoran..

    ReplyDelete