Thursday, 10 May 2012

Part 39 : Kerepek Bayam

pada hari khamis 10/05/2012 aku insan yang bernama irah tersangat la teruja dan eksited tahan dewa ingin membuat KEREPEK BAYAM...sebenarnya aku tak pernah pun membuatnya tapi terigin nak buat jadi aku pun menggunakan khidmat MR geogle untuk mencari resepi nya..Setelah jumpa aku tak ikut resepi 100% pun sebab ikut kepala aku je nak letak bahan banyak mana hahaha..


disebabkan peragai gila aku datang pukul 10 lebih baru aku start membuat KEREPEK BAYAM..sebab bajet ala senang je nanti sekejap la siapnya..sekali buat amik ko hahahahah..memang menguji kesabaran sebab nak kena celup daun bayam tu satu-satu baru cantk hohohohoh...padam muka aku laaaaa..tu la tak menyempat-yempat nak membuatnya macam esok nak raya je...dah la esoknya tu kerja bukannya cuti...memang kerja gila..so layankan la bahan-bahan untuk membuatnya k...


                                             bahan-bahannya...

                                       1) jintan manis-2sudu
                                        2)jintan putih-2 sudu
                                       3)bawang putih 3 ulas
                                        4) santan 1 kotak  
                                        5)telur sebiji
                                        6) tepung beras..sukatan aku agak2 saja
                                         7) tepung jagung..pun agak-agak korang la

           
bahan-bahan seperti jintan manis,jintan putih dan bawang putih dibelender sehingga lumat...kemudian gaulkan dengan semua bahan di atas..sekiranya cair korang tambahkan sahaja tepung begitu jika sebaliknya...

                                                       bahan wajib la kan hehe nie bayam hijau


                                            bayam merah pun boleh aku guna dua2nya hehe


     oke setelah bahan-bahan siap disediakan..bolehla memanaskan minyak dan setelah minyak panas boleh la celupkan daun-daun bayam dalam bancuhan tepung tadi sehingga garing ;)


                                               taraaaaa inilah hasilnya ;)



  berjaya sudah menyiapkan kerepek bayam pada pukul 1.15 pagi hohohoho memang kerja gila kan kan..tapi tersangat la berpuas hati sebab percubaan pertama kan hehehehkepuasaan yang tidak terhingga hehehehe

sekian ;)

6 comments :

  1. boleh buat jualan ni. sedapnya!

    ReplyDelete
  2. heheh akk mmg sedap..buat la nanti..hoohoh buat jual kak..irah tk sggup kott leceh sngat lor heheheh...

    ReplyDelete
  3. salam irah. kami dari honey soft ice cream, ari tu irah ada bg komen kat kami tanyakan pasal chocolate fountain. boleh kami tahu irah nak pakej yg mana? paling murah pakej bujet vip style. harganya rm 400. caj penghantaran rm 150. total rm 550.

    kalau irah ambil pakej A@ B, caj penghataran tidak di kenakan.
    terima kasih kerana irah berminat dengan kami. harap kita dapat bertemu.

    ReplyDelete
  4. Salam..ok tq..nanti irah tgok lain pakej A @ B k..apa2 nanti irah inform yerk kalau jadi.. tq ;)

    ReplyDelete
  5. da bookmark nanti nak cuba.heee

    ReplyDelete
  6. heheh akk good luck..cuba jgn tk cubaa k..nanti share hsilnya k :)

    ReplyDelete