Monday, 7 May 2012

pArt 38 : Rainbow Cake Class ;)

Assalamualaikum....

  Hati melonjak-lonjak keriangan untuk menulis entry kali ini..kenapa?? sebab apaa ??semestinya ..sepertiii tajuk di atas la kann hahaha...sebenarnya dah lamaa aku teringi merasai RAINBOW KEK..kenapa sebab apaa kerasa rupa parasnya yang sunnguh memikat hati aku ohhhhh rainbow kek...Jadi aku pun usha-usha harga konon-kononya nak order la kan tp apa kan daya ku harga kek ini memang kebabommmm laa mak aiii mahal bebenor...yang aku tanya hari itu RM120 weiii menangis teresak-esak aku mendengarnyaa gila kentang mahal..so aku pun tanya akak aku tahu buat tak..tp apakan daya akak aku dah cuba membuatnya tapi tak menjadi...hukhukhuk menagis laa aku lagiii di dalam hati merintihhh..

    Dalam tidur tidak lena..wajahnya terbayang-bayang memukau mata ku..tertiba akak aku telefon membawa berita gummbiraa hati ku hahahaha..akak aku ajak pergi kelas membuat kek rainbow dan kek coklat chiffon..gilaa kentang aku eksited tidak ingat dunia...demi engkau RAINBOW KEK lautan api sanggup aku redah hahahaha.

 Jadi dengan semangat membara aku setuju pergi mempelajari kek dengan akak aku pada 6/05/2012...belajar dengan kak zu memang sangat-sangat mudah memahaminya..Rumah kak zu di bangi aku pergi belajar..apa pun tq sangat-sangat buat kak zu kerana mengajar kami dua beradik dengan begitu best sekali orang kata berbaloi-baloi la hehheeheh......

                                                            muka akakku smgat di awal kelas ;)
 

                                                       muka eksited aku hahahha

                                                                  muka teruja membaca resepi
                             
                                                    adunan di asingkan kepada 6 bahagian


                                   bahagia-bahagian itu di letakkan warna-warna yang berlainan


                                                               di bakar satu-satu yerk korang ;)


                                                            kemudian di tindan2 jadi sebegini


                                                                    di salut begini

                                          sehingga menjadi begini kemudian hiaskan ia sesuka hati korang

                                                        taraaaaa....hasilnyaa ;)
  patut laa kek nie mahal rupa-rupa nya memerlukan kesabaran yang tinggi nak membuatnya huhh...fikir 100 kalii gamaknya nak membuat lagi..tapii memang akan ku buat lagi nanti untuk memahirkan nya heheheh 

                                             me and sis bergambar dgn kek hasil pembelajaran kami

                                                  cheff kak zu dan me ;) tq sis

                                                        kak zu & my sis ;)


jadi di sini dengan baik hatinya aku kongsikan resepi yang aku dapat dari kak zu dengan korang yerkk heheheh nanti korang try la pulak membuatnya k..


Bahan A
7 biji telur
280gm gula
15gm ovellete

Bahan B
400gm butter
40gm gliserin
8gm esen vanila

Bahan C
380gm tpg superfine
6gm double action powder
8gm susu tepung


Bahan D
30gm air
1/2 tsp garam


1.putar bahan A hingga kembang.
2.putar bahan B hingga kembang dan putih sampai gebu okeyyy ;)
3.Satukan bahan A dan D
4.masukkan bahan C
5.Akhir sekali masukkan bahan D

Bakar selapis selapis guna loyang 9
Setiap lapisan bakar selama 15 minit


Topping Kek 
1) 300gm gula
    90 ml air
    masak sehingga gula hancur

2) 4 biji telut
    300gm butter
    300gm shortening

putarkan putih telur hingga berbuih
masukkan air gula
masukkan butter dan shortening dan putar sehingga kembang


semoga impian aku untuk mempelajari pelbagai jenis masakan sebelum bergelar seorang isteri akan tercapai..doakan aku yerk heheh...supaya nanti dapat menjadi seorang isteri yang mampu menyediakan pelbagai hidangan kepada suami dengan baik kelak insyallah.


sekian ;)

2 comments :

  1. nice!! ;)
    comel kan kek ni!!

    ReplyDelete
  2. HEHEEH sis aah kek rainbow nir mmg sngat2 cntik :)

    ReplyDelete